Knie enkel rug schouder

Knieklachten

Knieklachten worden vaak gezien bij sporten, waarbij veel kracht wordt gezet, veel gesprongen wordt of de knie lange tijd gebogen is. Denk maar aan sporten als hardlopen en wielrennen. Door bijvoorbeeld een te snelle opbouw van een training, verkeerde schoenen of een ander lichamelijk probleem kan er onbalans ontstaan tussen belasting (wat u doet) en belastbaarheid (wat u aankunt). Er is dan sprake van overbelasting van een pees, slijmbeurs of kraakbeen.

Een knieblessure kan ook ontstaan door een trauma. Dan is er sprake geweest van een ongeluk. Het knieprobleem kan dan zitten in de meniscus, het kraakbeen of een (kruis)band.
Daarbij kijken we ook naar de aangrenzende gewrichten om
een optimaal en zo snel mogelijk herstel mogelijk te maken.

Enkelklachten

Hardlopen doet u bij veel verschillende sporten. Dat is enorm belastend voor uw enkels. Bij de landing van uw voet komt vier tot vijf keer uw lichaamsgewicht op uw enkel terecht. Dat betekent dat de structuren rondom de enkel in topconditie moeten zijn om pijnvrij te kunnen lopen. Bij een looprondje van vijf kilometer landt een enkel tenslotte al snel 4000 keer.

Het is bewezen dat een beperking van de enkel de kans op achillespeesklachten zeer vergroot, net als pijnklachten onder de voet, zoals hielspoor. Een beperking in de enkel kan ook de oorzaak zijn van klachten in de knie of rug. Veel behandelaars, artsen en cliënten denken te licht over ‘door een enkel gaan’. Vaak kunnen, jaren na een enkeltrauma, (rest)klachten blijven bestaan. Dit kan zich uiten in het opnieuw door de enkel gaan, achillespeesklachten, hielspoor of kraakbeenproblematiek.

Afspraak maken

Heeft u last van uw knie, enkel, rug of schouder? Wij kunnen u helpen er vanaf te komen!

Rugklachten

Rugklachten, vooral in de lage rug, komen veel voor. Het is vervelend en één van de grootste redenen voor ziekteverzuim op het werk. Veel mensen voelen zich erdoor beperkt in hun dagelijks leven, wat de kwaliteit van leven vermindert.

Acute lage rugklachten ontstaan vaak bij het maken van een simpele beweging, zoals het pakken van een blaadje van de grond. Wij denken niet dat rugklachten ontstaan door die ene beweging, maar dat die beweging de bekende druppel is, die de emmer doet overlopen. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van instabiliteit van de rug, waardoor een tussenwervelschijf geïrriteerd raakt. Uw rug staat dan vooral in de ochtend scheef en geeft veel pijn. Bij veel langdurige lage rugklachten is een verminderde ’core stability’ één van de veroorzakers, wat staat voor de kracht en stabiliteit van de benen en romp. Door een combinatie van manipulatie of mobilisering en gerichte training kan het rugprobleem verholpen worden, of het nu gaat om instabiliteit, discusproblematiek of facetirritatie.

Schouderklachten

De schoudergordel bestaat uit vijf gewrichten, die allemaal met elkaar moeten samenwerken. Als u uw arm zijwaarts heft bewegen de schoudergewrichten in een bepaald ritme met elkaar. Als dat ritme niet goed meer werkt kan er een schouderklacht ontstaan. Hierbij zijn vaak ook de bovenrug en nek betrokken. Behandeling van alleen de schouder zorgt voor tijdelijk of onvolledig herstel. Door training van specifieke spieren wordt de balans hersteld en daarmee het ritme. Een verkeerde stand of ritme kan zorgen voor een irritatie aan slijmbeurs of pees. De meest voorkomende klachten in een schouder zijn peesproblematiek (inclusief rupturen), slijmbeursontstekingen en kapselirritaties.

Een val op de schouder kan bijvoorbeeld zorgen voor een (sub)luxatie van de schouder. We zeggen dan dat de schouder uit de kom is. bewegen (met name in een grotere hoek dan 90 graden) ontstaat opnieuw het gevoel alsof de “schouder uit de kom” gaat. Training van de schouder kan dan effectief zijn om de stabiliteit weer te verbeteren. In sommige gevallen is een operatie nodig om de instabiliteit op te lossen.